Veelgestelde vragen

Welke werkzaamheden kan mijn hulp voor mij verrichten?
Onze hulpen kunnen heel veel voor jou doen. Bij de boeking kun je aangeven of je wilt dat jouw hulp komt schoonmaken, wassen, strijken of opruimen. Andere wensen? Geef ze op bij je boeking of bespreek het met je hulp.

Waar moet ik aan denken als mijn hulp voor het eerst bij mij thuis komt?
De eerste keer is het handig als je thuis bent, zodat je kennis kunt maken met je hulp en kunt bespreken wat er precies gedaan moet worden. Je kunt er zelf voor kiezen of je wel of niet thuis bent tijdens je verdere afspraken met de hulp. Als je je hulp besluit de sleutel te geven, raden wij aan om samen een sleutelovereenkomst te tekenen. Die kunnen wij je toesturen. Zorg verder voor een gezonde en veilige werkplek voor je hulp, en controleer of je schoonmaakmiddelen en -artikelen in huis hebt.

Welke schoonmaakartikelen moet ik in huis hebben als mijn hulp komt?
Wij raden aan om in ieder geval de volgende dingen in huis te hebben: stofzuiger, emmer, allesreiniger, sanitairreiniger, dweil, zwabber of mop, doekjes, (schuur)sponzen en een stofdoek of plumeau. Wil je dat je hulp de ramen doet? Denk dan ook aan een zeem en een wisser. Niks in huis? Geen probleem! Bestel dan een van onze schoonmaakpakketten.      

Het klikt niet met mijn hulp, wat moet ik doen?
Geen probleem. Ziso biedt de klikgarantie. Als het niet klikt, garanderen wij je een andere hulp. Wij vinden het heel belangrijk dat je de hulp krijgt die bij je past. Neem contact met ons op via info@ziso.nl of 088-4003220. Je kunt ook zelf in je account de afspraak annuleren.

Zijn de hulpen bij Ziso in dienst?
Nee, wij werken volgens de Regeling dienstverlening aan huis. Jij als klant bent formeel de werkgever van de hulp. De rol van Ziso is die van bemiddelaar. Wij zijn de schakel tussen jou en je hulp. Lees hier meer over de Regeling dienstverlening aan huis.

Wie is er aansprakelijk als mijn hulp iets beschadigt in mijn huis?
In dit soort gevallen dien je een beroep te doen op jouw eigen aansprakelijkheidsverzekering. Indien de eigen verzekering niet of onvoldoende dekking heeft kan een beroep gedaan worden op de aanvullende verzekering die Ziso heeft afgesloten. Bij aanspraak op deze verzekering wordt een eigen risico van € 250 gehanteerd.

Wie is er aansprakelijk als mijn hulp zich bezeert in mijn huis?
In dit soort gevallen dien je een beroep te doen op jouw eigen aansprakelijkheidsverzekering. Indien de eigen verzekering niet of onvoldoende dekking heeft kan een beroep gedaan worden op de aanvullende verzekering die Ziso heeft afgesloten. Bij aanspraak op deze verzekering wordt een eigen risico van € 250 gehanteerd.

Wat zijn mijn rechten en plichten tegenover mijn hulp?
De hulp is bij jou in dienst via de Regeling dienstverlening aan huis. Dat betekent dat jouw hulp recht heeft op:

  • een veilige en gezonde werkplek;
  • het wettelijk minimumloon en 8% vakantiegeld;
  • doorbetaling bij vakantie;
  • doorbetaling bij ziekte, voor maximaal 6 weken;
  • een opzegtermijn van 1 maand. Voor jou als klant is dat 2 maanden.

Door je hulp via Ziso af te nemen is dit juist allemaal goed geregeld. De doorbetaling en het vakantiegeld en doorbetaling bij ziekte zijn verrekend in het uurtarief dat je betaalt. Lees hier meer over de Regeling Dienstverlening aan huis.

Kan ik met mijn bedrijf ook bij Ziso terecht?
Nee, Ziso is een initiatief van de Vierstroom voor particulieren. Voor bedrijven en zorginstellingen, verwijzen wij u graag door naar Vierstroom.